Jak bezpiecznie nabyć nieruchomość z obciążeniem hipotecznym?

Jak bezpiecznie nabyć nieruchomość z obciążeniem hipotecznym?

Na lokalnych rynkach często pojawiają się nieruchomości w niższych cenach, które mają jednak mankament, mianowicie są obciążone hipoteką. Kupno nieruchomości obciążonej hipoteką może zrażać jednakże po użyciu pewnych zapisów umownych u notariusza lub przy pewnych postanowieniach, mieszkanie obciążone hipoteką uda się kupić bezpiecznie.

Jak bezpiecznie nabyć mieszkanie obciążone hipoteką?

Otóż pierwszym krokiem jest udanie się do sądu, który zażądza księgę wieczystą dla nieruchomości i zaznajomienie się z jej treścią. W księdze wieczystej nieruchomości będą znajdowały się wszystkie informacje o podstawie wpisów, które mogą dotyczyć kredytów, pożyczek lub innych obciążeń.
W dziale IV księgi wieczystej nazywanym często jako „hipoteka” będą znajdowały się zapisy dotyczące wszystkich roszczeń, jakie banki lub inne osoby mają do przedmiotowej nieruchomości. Po zapoznaniu się w Sądzie księgi wieczystej można namyślić się nad zakupem nieruchomości.
Wspomnieć należy, że wpis w dziale IV księgi wieczystej dotyczy nieruchomości, zatem każda zmiana właściciela powinna skutkować spłatą wszystkich zobowiązań z przekazanej sumy zakupu. Jeżeli nieruchomość, którą chcesz nabyć jest obciążona hipoteką, której wierzycielem jest bank to aktualny właściciel powinien udać się do tego banku, pobrać informację o saldzie zobowiązania na dzień podpisania umowy kupna nieruchomości. Kwota wyszczególniona na zaświadczeniu z banku powinna być uiszczona z kwoty jaką przekazujesz sprzedającemu. Tylko w taki sposób odpowiednio zatroszczysz się o swoje interesy. To jedyny sposób aby usunąć wpis o hipotece z księgi wieczystej. Możesz również zgłosić mieszkanie do skupu nieruchomości zadłużonych.

Nabycie nieruchomości a zameldowane osoby.

Dalszoplanowym problemem jaki może wystąpić przy zakupie mieszkania obciążonego hipoteką są zameldowane w nim osoby. Aby bezproblemowo kupić mieszkanie, należy dowieźć do notariusza zaświadczenie o braku osób zameldowanych w nieruchomości na dzień podpisania umowy notarialnej. Najbezpieczniej aby zaświadczenie o braku osób zameldowanych z właściwego urzędu miasta lub gminy było aktualne. Koszt takiego zaświadczenia oscyluje w okolicy 17 zł w zależności od miasta w jakim urząd się znajduje.
Poza hipotekami, meldunkiem warto ustalić czy grunt na którym stoi nieruchomość jest własnością, czy sprzedający jest użytkownikiem lub współużytkownikiem wieczystym. Należy pamiętać i dopilnować aby w umowie notarialnej znalazły się wszystkie zapisy precyzyjnie określające uprawnienia przysługujące nabywcy nieruchomości.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *